iStock-664735184_header

De kracht van de startup

Een groot deel van de bedrijven die we nu allemaal kennen zal waarschijnlijk binnen 10 jaar vervangen of verdwenen zijn. De gevestigde orde ziet hoe beginnende organisaties voor een revolutie zorgen op de markt. Hoe kunnen de huidige captains of industry deze kleine, snelle en slimme concurrenten voorblijven?

Eind jaren ’90 werd de term ‘onderbroken innovatie’ geïntroduceerd door de Amerikaanse zakenman Clayton M. Christensen. Menige reus werd vanaf toen ingehaald door Klein Duimpje: grote organisaties als Kodak en Blockbuster bleven niet overeind. Organisaties proberen sindsdien de fouten te vermijden die zij maakten, maar het tempo waarin nieuwkomers arriveren ligt genadeloos hoog. Uber en Airbnb, ooit slimme startups, zijn inmiddels zelf miljoenenbedrijven die scherp moeten blijven.
Christensen benoemde bovendien het probleem dat veel grote bedrijven bezighoudt: vaak wordt winst benut om te investeren in vernieuwing, terwijl diezelfde vernieuwing de markt verandert en dus van invloed kan zijn op de winst van de toekomst. De structuur van je organisatie moet kunnen meebuigen met dit soort veranderingen.

Onder het motto ‘if you can’t beat them, join them’ nodigen grote bedrijven steeds vaker startups uit voor bijvoorbeeld een brainstorm om samen verder te komen. Voor de startup interessant om te mogen leunen op een groot netwerk en jarenlange ervaring, maar ook om van werkplekken, distributiekanalen en misschien wel klanten te kunnen profiteren. De corporate haalt ambitie en innovatie in huis, zonder de startup toe te laten tot de operationele omgeving. Een aparte ruimte voor een dergelijke denktank is altijd een goed idee –en er hoeft echt geen glijbaan of zitzak te vinden te zijn-, mits er maar wifi is en genoeg toegang tot de benodigde contacten binnen de organisatie.

Het succes van een dergelijke corporate incubator hangt af van de betrokkenheid van het management en de top; op voorgestelde vernieuwing moet snel kunnen worden ingespeeld. En de rol van vastgoed is helder: door de juiste werkruimte voor de samenwerking tussen een startend en gevestigd bedrijf kan onderbroken innovatie worden aangepakt.

Lees meer over dit onderwerp in de publicatie The Occupier Edge, Insights and Trends, van Cushman & Wakefield EMEA.


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe

Vertel ons uw mening!