Computer Network

Digitale transformatie – geen weg terug

Digitale transformatie bewerkstelligen is al een intensief proces en dan máken we het vaak ook nog moeilijker dan het zou moeten zijn. Want er is nu al veel en er komt steeds meer data voorhanden. Maar die is vaak wel incompleet, of wordt nog verzameld, of slecht toegankelijk doordat collega’s of derden hun data niet willen delen. Bovendien is het complex om patronen en trends uit data te halen, als je nog niet precies weet waarnaar je op zoek bent.

Het duurt nog wel even voordat wij binnen vastgoedbedrijven van data-gedreven bedrijfsmodellen en -processen kunnen spreken. En niet alleen omdat we ons te veel richten op de korte termijn en ons zorgen maken over de omzet. Het blijkt vooral lastig om concreet te maken welke behoeften met behulp van data kunnen worden bevredigd. Bovendien worden digitaliseringsprojecten bij grotere bedrijven vaak complex doordat ze – al dan niet bedoeld – worden gecombineerd met organisatorische veranderingen die impact hebben op de processen.

Digitale transformatie hoeft niet disruptief te werken in de markt. Sterker nog, vaak is die transformatie slechts gericht op digitalisering van bestaande bedrijfsprocessen en dienstverlening, met als doel meer interne efficiëntie. Die interne efficiëntie is essentieel om verbetermogelijkheden en digitaliseringspotentie van huidige processen inzichtelijk te maken. Net als het structureren van beschikbare data en starten met verzamelen van benodigde aanvullende data.

Buitenstaanders worden niet gehinderd door interne politiek

Maar, let op: buitenstaanders kijken met een frisse blik ook naar diezelfde processen en dienstverlening binnen de vastgoedmarkt. Zij kunnen – niet gehinderd door interne politiek of focus op de korte termijn – in een veel hoger tempo vergelijkbare resultaten neerzetten. We mogen concurrenten van buiten de vastgoedmarkt niet onderschatten en ons niet verstoppen achter onze vertrouwde manieren van werken en de waan van de dag.

Ik ben voorstander van een tweesporen-digitaliseringsbeleid: verbeteren van bestaande processen (en het uitvoeren van achterstallig onderhoud) én verregaande digitale transformatie en innovatie. Bij dat laatste moeten traditionele ontwikkelprocessen worden los gelaten. De ambitie moet zijn om potentieel baanbrekend resultaat te realiseren, zonder vooraf volledig uitgewerkte plannen van aanpak te maken die stap voor stap worden uitgevoerd. Hiervoor moet binnen de organisatie wel de ruimte bestaan. En dat gebeurt bij voorkeur niet binnen bestaande afdelingen, ook al is toegang tot inhoudelijke kennis en de benodigde data wel cruciaal. Data moet van hoge kwaliteit zijn om goede analyses te maken en goede adviezen te kunnen geven.

Houd het tempo hoog

Stap alleen niet in de valkuil om eerst al je data compleet en op orde te willen hebben alvorens bedrijfsprocessen en dienstverlening te digitaliseren. Daarmee verlies je kostbare tijd. Zorg ervoor dat je minstens tegelijkertijd prototypes ontwikkelt die de urgentie om data te verzamelen vergroten, evenals voor het verbeteren van de kwaliteit van de data. Hiermee houd je het tempo hoog. Data is nooit volledig, nu niet en in de toekomst ook niet. Je kunt van tevoren niet altijd weten of je precies de juiste data verzamelt voor het product dat je wilt aanbieden. Het belangrijkste is dus dat je jezelf, je organisatie en je toekomst niet belemmert.

Wees open, durf groot te denken, durf onzeker te zijn over het eindresultaat en deel, deel en deel je data. Er is geen weg terug.

Over de auteur
Elsbeth Quispel is is Head of Strategy & Innovation Cushman & Wakefield.

Deze column verscheen in Vastgoedmarkt van april 2018.


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe

Vertel ons uw mening!