VIEW_cover

Foodhallen: trends op een rij

Een maaltijd nuttigen is meer dan ooit een sociale activiteit, die bovendien geheel naar eigen wens wordt ingevuld. Uit eten gaan in restaurants is onverminderd aantrekkelijk, maar andere vormen van buiten de deur eten zijn aan een opmars bezig. Zo is in een paar jaar tijd het concept ‘foodhall’ gemeengoed en immens populair geworden, waarbij op unieke wijze gebruik wordt gemaakt van veelal verouderd vastgoed. De locatie lijkt minder van belang. Succesvolle foodhallen zijn er inmiddels in hartje stad, aan rivieren en op industrieterreinen.

Door de celebrity-chefkoks zijn consumenten meer met eten bezig

Gezamenlijk eten is van acceptabel naar wenselijk gegaan: mensen willen graag met het gezelschap van hun keus aan tafel zitten, maar vinden het sfeerverhogend als daarnaast nog vele anderen aanwezig zijn die ze niet kennen. Tafels gedekt met een laken, bediening die stoelen aanschuift, gedimde verlichting: de bezoekers van een foodhall hechten er geen waarde aan. Zittend op fruitkistjes, met de maaltijd in een rieten mandje of papieren zak – er is immers voor elk wat wils- en niet zelden met de frisse buitenwind in de rug genieten jaarlijks miljoenen mensen ervan om niet alleen voedsel, maar vooral ook een beleving te delen. Er zijn nieuwe hallen opgericht voor dit doel, zoals de Rotterdamse Markthal, maar vaker geeft een foodhal een nieuwe functie aan een verouderd object. Naast food & beverage is er ook vaak ruimte voor muziek en creatieve invullingen.

Alles draait om de beleving

Gezamenlijk eten is onwijs populair

In Amsterdam opende eind 2014 de eerste indoor foodmarkt. Mede-oprichter Chong Chu, die geïnspireerd raakte door vergelijkbare concepten in Spanje, beschouwt de Foodhallen als een sociaal concept, waarbij de locatie allesbepalend is: “Deze plek is als een straatfestival, maar dan met het voordeel dat we continu in bedrijf zijn. In een nieuw gebouw zou het niet gewerkt hebben. Toen we dit complex zagen, wisten we meteen: hier moeten we zijn. De gemeente werkte goed mee en omwonenden waren blij met deze nieuwe bestemming van het voormalige tramdepot.” Op 1200 m2 verleiden nu 20 aanbieders het publiek met de meest uiteenlopende hapjes en drankjes. Daarnaast is er een pop-up kraam die om de paar maanden wisselt. Met jaarlijks 700.000 bezoekers en 50 aanbieders op de wachtlijst ziet Chu zijn oorspronkelijke gedachtengang bevestigd: “Toen de Foodhallen nieuw waren voor veel mensen moesten we op zoek naar aanbieders, maar inmiddels benaderen zij ons. We vermijden grote ketens en gaan vooral voor lokale aanbieders, waarbij variatie in het aanbod erg belangrijk is. Mensen vervelen zich snel, dus je moet hen op hun wenken bedienen. Op dit moment draait alles om gezond eten dat snel geserveerd wordt.”

De ontwikkeling van foodhallen is gestuwd door het vele reizen van jongeren

Lees meer over dit onderwerp in het rapport Food Halls of Europe van Cushman & Wakefield.



Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe

Voeg uw eigen reactie toe