02_luchtfoto ADM_1280x900

ADM-terrein: van vrijhaven tot metropoolhaven

In de jaren ’60 kocht de Amsterdamse Droogdok Maatschappij 43 hectare grond in het westelijke havengebied van onze hoofdstad. De schepen die hier werden opgeknapt gingen de wereld over. Na het faillissement van het bedrijf in 1985 kwam het terrein in handen van Chidda Vastgoed en kende roerige tijden. Ruim honderd krakers vestigden er een kunstenaarskolonie, trokken bezoekers met festivals en voerden twintig jaar lang een verhitte strijd met de eigenaar en de gemeente. Nu staat het voormalige ADM-terrein aan de vooravond van een nieuw hoofdstuk. Het enige stukje in Westhaven dat nog privé-eigendom is wordt de komende jaren herontwikkeld in een dynamische netwerkhaven, die een flinke impuls zal geven aan de regionale industrie en de stedelijke dienstensector. Met 400 arbeidsplaatsen de tweede haven van Nederland en de vierde van West-Europa.

Ferry Sint (H&R Holding) behartigt de belangen van de eigenaars. Hij vertelt over de herontwikkeling: “Er heerst opluchting dat deze locatie een toekomst krijgt. Dit is een ongeëvenaard stukje maritieme grond. De ligging, vlakbij het stadscentrum, de A5 en direct aan het Noordzeekanaal, maakt het aantrekkelijk voor een groot aantal partijen. We worden dagelijks benaderd door bedrijven die interesse hebben in een van de kavels die nog vrij zijn om te bebouwen, maar de met de gemeente overeengekomen bestemming stelt dat we ons hier concentreren op een scheepswerf en alles wat daarmee verband houdt.”

Zo wordt grond verhuurd aan sloop- en bergingsbedrijven, partijen die een scheepswerf gaan realiseren en leveranciers van onder meer machines en radarsystemen. De haven is nu verdeeld in zes kavels van ieder vijf hectare groot; Cushman & Wakefield spreekt ook huurders die een deel van een kavel willen benutten. Huren op het ADM-terrein betekent een rol spelen in de wereldwijde logistieksector. Zo biedt de haven straks de grootst mogelijke draaicirkel: cruiseschepen die niet in de terminal kunnen keren, kunnen hier terecht. Dat zet Amsterdam verder op de kaart in het buitenland.

De tijd zit nu mee, aldus Sint: “Veel bedrijven moeten weg uit Noord, omdat de houthavens daar plaats gaan maken voor woningbouw, en komen hierheen. Activiteiten op de Oranjewerf in Noord, die komend jaar wordt gesloten, worden ook verplaatst. Dit project wordt een enorme boost voor de maritieme sector van Amsterdam. We vinden de grootschaligheid een grandioze uitdaging en zijn blij dat we nu eindelijk vooruit kunnen blikken.”


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe

Vertel ons uw mening!